Busexpo

2015 májusától a főváros közlekedésszervezője, a Budapesti Közlekedési Központ által lefolytatott buszüzemeltetési tender eredményeként több ütemben mintegy 200 új, klimatizált, alacsonypadlós, a legkorszerűbb környezetbarát motorral felszerelt MAN Lion’s City A21 és Mercedes-Benz Conecto G autóbusszal bővül a fővárosi buszflotta.

 A buszok érkezéséről szóló szerződést Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, valamint Dósa Mátyás és Szepesi Péter a VT-Arriva Kft. ügyvezetői írták alá. A fejlesztés az új autóbusz-üzemeltetési modell része, amellyel a BKK autóbuszvonalain közlekedő járművek immár több mint 70 százaléka alacsonypadlós lesz. Az új buszok összértéke megközelítőleg 19 milliárd forint. Az új járművek a Fővárosi Közgyűlés határozata alapján Budapest déli városrészeiben közlekednek majd a VT-Arriva Kft. üzemeltetésében.

A BKK a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként 82 db új, szóló MAN Lion’s City A21 és 132 db  új csuklós Mercedes-Benz Conecto G autóbuszt állít 2015-ben fokozatosan  forgalomba. A tender lehetőséget ad további 45 db szóló autóbusz forgalomba állítására is.

A buszflotta megújításának célja, hogy a magyar fővárosban is kényelmes, alacsonypadlós, klimatizált, a legkorszerűbb EURO 6-os, környezetbarát motorral szerelt, magas utazási komfortot nyújtó járművek közlekedjenek az elavult, környezetszennyező régiek helyett. Az új autóbuszokat a VT-Arriva Kft. üzemelteti majd. A 195 db reggelente forgalomba álló buszmennyiséget az üzemeltető várhatóan 214 db új járművel biztosítja. A fővárosba érkező mintegy 200 új busz kb. 15 százaléka a Budapesten szolgálatot teljesítő autóbuszoknak.

Az új buszok üzembe helyezésével a BKK autóbuszvonalain közlekedő járművek immár több mint 70 százaléka alacsonypadlós lesz, mely nagy segítség a kerekesszékkel közlekedőknek, a babakocsisoknak, az idős utasainknak és a mozgásukban korlátozottaknak. A légkondicionált utastér a forró nyári hónapokban teszi majd komfortosabbá utasaink közlekedését.

A tender részletei

A Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán 2013 októberében írtuk ki a részvételi felhívással induló új szóló és csuklós autóbuszos szolgáltatásra vonatkozó tendert. A pályázat határidejéig végleges ajánlatot a szóló autóbuszokra három, a csuklós autóbuszokra pedig két ajánlattevő adott.

Az értékelések után mindkét eljárásban a VT-Arriva Kft. tette a legalacsonyabb árú ajánlatot: a szóló járművekre 742 Ft/km, a csuklósokra pedig 885 Ft/km szolgáltatási áron. Összehasonlítva a 2014 tavaszán 167 db járművel indult VOLÁNBUSZ Zrt. által elnyert agglomerációs vonalakra kiírt tender áraival (szóló: 746 Ft/km, csuklós: 886 Ft/km), látható, hogy egy évvel későbbi euróárfolyam és árszint mellett versenyképes ajánlat nyomán végezheti a VT-Arriva Kft.  a fővárosi vonalakon a szolgáltatást.

A VT-Arriva Kft.-vel kötendő szerződésben meghatározott feltételeknek megfelelően 2015 nyarától több ütemben várjuk el a szolgáltatótól a járművek forgalomba állítását a dél-budapesti területeken. Így Nagytéténytől Csepelen, Pesterzsébeten, Kőbányán, Soroksáron keresztül Rákosmentéig új buszok állnak forgalomba.

A szerződés szerint az új szolgáltató köteles továbbfoglalkoztatási ajánlatot tenni a jelenlegi üzemeltető, a BKV Zrt. érintett járművezetőinek. Az új, korszerű autóbuszoknak köszönhetően a korábbinál jobb munkakörülményekkel akár azonos vonalakon végezhetik a megszokott magas színvonalú munkájukat a járművezetők.

A Mercedes-Benz Conecto G és az MAN Lion’s City A21 autóbusz

A buszok a Mercedes-Benz és az MAN legkipróbáltabb, számos nagyvárosban közlekedő típusai, melyekből eddig több tízezer példány készült.

  • Az új buszok az Euro 6 környezetvédelmi kategóriába tartoznak, vagyis fokozottan környezetkímélők.
  • Az utasok kényelme érdekében a járművek jobb oldala az ajtó kinyitásakor kismértékben lesüllyed, ezzel megkönnyítve a kerekes székesek, a mozgásukban korlátozottak számára a közlekedést.
  • A járműveket olyan biztonsági rendszerrel látták el, amely megakadályozza, hogy az utast vagy annak táskáját, kabátját odacsukja a záródó ajtó.
  • A buszok minden oldalán látható lesz a járatszám, a hátsó kijelző pedig nagyméretű lesz, ami segítséget jelent a rosszul látóknak. Belül modern, nagy felbontású TFT monitorok segítik az utastájékoztatást.
  • A végállomáson várakozó járművek ajtaja automatikusan visszacsukódik, ha nincs le- vagy felszálló utas. Az autóbusz ezért télen nem hűl ki, nyáron pedig nem melegszik fel.
  • A buszokban kamerarendszer működik.

Új autóbusz-üzemeltetési rendszer

Az új autóbusz-üzemeltetési rendszer lényege, hogy a szolgáltatást megrendelő BKK a BKV Zrt.-n kívül – pályáztatás útján – más magántársaságokat is megbíz egy-egy vonal vagy vonalcsoport üzemeltetésével, akiknek ehhez biztosítaniuk kell a szükséges új és környezetkímélő járműveket. A korszerűsítés költségei így nem a BKK, illetve a főváros költségvetését terhelik.

A VT-Arriva Kft. – amely 1999 óta vesz részt a budapesti tömegközlekedés lebonyolításában – üzemelteti a 100, évek óta működő, valamint a 2013 tavaszán érkezett 150 buszt. A cég 50% + 1 szavazat részarányban a magyar Videoton-csoport tulajdona, míg 49%-ban a világszerte tömegközlekedést üzemeltető Arriva a tulajdonos, akinek tulajdonosa a német államvasút, a Deutsche Bahn (DB) is.

Folyamatosan bővülő fővárosi járműflotta

A fővárosi járműpark buszágazatának legnagyobb részét a megújítási folyamatok ellenére továbbra is a BKV Zrt. elavult Ikarus 200-as és 400-as családba tartozó, magaspadlós, erősen környezetszennyező autóbuszai teszik ki. A BKV Zrt. jelenlegi autóbusz-állománya több mint 60 százalékának életkora haladja meg a műszakilag tervezett 15 évet, ezért ezeket a járműveket selejtezni kell.

A BKV Zrt. a korábbi adósságai miatt nagy mennyiségű busz beszerzésére vonatkozó hitel felvételére képtelen, autóbuszok beszerzésére fordítható saját forrásai pedig korlátozottak. Az úgynevezett PKD-konstrukcióban készülő alacsonypadlós, szóló Ikarus autóbuszok,vadonatúj alacsonypadlós Mercedes buszok, a CNG-flotta bővítése érdekében használtan vásárolt 49 darab földgázhajtású Van Hool busz és 25 darab csuklós EURO 3-as kategóriájú dízelautóbuszon kívül 75 darab dízel és elektromos, szóló és csuklós autóbusz érkezhet rendelkezési tartási konstrukcióban. Ezeken kívül más társaságok tőkeereje is szükséges, hogy a fővárosi buszpark cseréjét folytathassuk.

A Fővárosi Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak a főváros közlekedésszervezőjeként az elmúlt négy évben az egyik legfontosabb célkitűzése az elöregedett budapesti járműflotta fiatalítása volt. Ennek érdekében azonnali intézkedésként 2010 óta több mint 200 jó állapotú használt, 2013-tól pedig több mint 330 vadonatúj alacsonypadlós autóbusz érkezett Budapestre. A BKK által kiírt közbeszerzési eljárás eredményeként 2014 novemberétől 2015 februárjáig fokozatosan 28 vadonatúj csuklós, dízel-elektromos hibridmeghajtású autóbusszal is gyarapodik a fővárosi járműpark. Az alacsonypadlós, légkondicionált, a legmodernebb EURO 6-os motorral felszerelt Volvo 7900H típusú buszok a jelenleg létező egyik legmodernebb technológiát képviselik az autóbusz-közlekedésben.

A folyamatos cserék eredménye, hogy nagymértékben javult a buszjáratok megbízhatósági statisztikája, valamint a vonalak túlnyomó részén teljes vagy részleges alacsonypadlós járművek közlekednek. A folyamatban lévő beszerzésekkel a dízel-elektromosokon kívül 2015-től tisztán elektromos hajtású midibuszok is bővíthetik majd a fővárosi gépjárműflottát, amennyiben erről pozitív kormánydöntés születik. Jövőre akár 21 ilyen jármű forgalomba állítása várható a Budai Várban.

A következő időszak célja, hogy 2018-ig a teljes budapesti buszállományt alacsonypadlós járművekre cseréljük.

Bízunk abban, hogy a fővárosiak és az ideérkezők hamar megszeretik és megelégedéssel használják majd Budapest  vadonatúj, modern közösségi közlekedési járműveit.

Forrás: bkk.hu

Vissza hírekhez