Busexpo2019


drivingcamp Hungary, Zsámbék

Kiállítónak jelentkezem Látogatónak regisztrálok Konferenciára jelentkezem

Ismét hivatalos sajtótájékoztató keretében nyerhettünk bepillantást a magyar evopro cégcsoport által fejlesztett Modulo midibuszcsalád születésébe.

A rendezvény apropóját ezúttal a típus leendő gyártósorának virtuális megtekintési lehetősége jelentette. A Daimler, BMW, Audi, Suzuki és számos autógyár számára végzett mérnöki tervezés és fejlesztés tapasztalatára építve ugyanis az evopro megtervezte saját gyártósorát is. A sajtótájékoztatóra november 6-án, az Automotive Hungary 2014 szakkiállításon került sor, ahol az evopro csoport a tavalyi év után ezúttal már egy komplett autóbusszal - a szeptemberben bemutatott soros hibrid hajtású prototípussal - képviseltette magát.

Modulo Medio Hybrid

A Modulo Medio Hybrid prototípusa az Automotive Hungary 2014 kiállításon

Az eseményen Mészáros Csaba, a vállalatcsoport elnök-tulajdonosa számolt be a Modulo gyártásának részleteiről, illetve a projekt legfrissebb fejleményeiről. A sajtótájékoztatón elhangzott: Magyarországon a buszgyártás régóta lefelé menő pályán halad. Évről-évre feltűnnek ugyan különféle prototípusok, de ezek rendszerint nem jutnak el oda, hogy több száz példány készüljön belőlük. Az evopro célja, hogy ezzel a tendenciával szakítva nagy darabszámú gyártást hozzon létre – ebben az orosz NCC vállalat lesz segítségükre, melynek moszkvai üzemében készülnek majd nagy sorozatban a Modulo család karosszériái.

A gyűrűszerű, standardizált modulokból felépülő kompozit karosszéria speciális gyártósor tervezését kívánta meg, melynek az evopro szakemberei sikeresen eleget is tettek. Jelen pillanatban a gyártás technologizálása zajlik. Az evopro reményei szerint az első 50 darab midibusz legyártása során tökéletesre csiszolódik a technológia, illetve kiderül, hogy pontosan mivel jár áttérni a „kézi” termelésről nagy sorozatú gyártásra. A cél az, hogy a nullszéria elkészítése után a gyártást egy műszakos termelésben évi 200-300 darabra tudják felfuttatni. Fokozott darabszámú megrendelések esetén további műszakok bevezetésével ez a mennyiség akár meg is háromszorozható. Mészáros úr úgy véli, terméküknek jelenleg három-négy év piaci előnye van a konkurenciával szemben, ami kiemelkedőnek számít. Az elnök-tulajdonos elmondása szerint egy lefestett, kiszerelésre kész karosszéria hozzávetőlegesen kevesebb, mint 10 millió forintba kerül. Ezért a pénzért egy nem rozsdásodó, 20-30 évre tervezett felépítményt tudnak ügyfeleiknek kínálni.

Hozzátette: az evopro csoport éves bevétele több tíz millió euró, ezzel Magyarországon ma a legnagyobb gyártásautomatizálással fogalkozó cégnek számít. Emellett Németországban is jegyzik a vállalatot, számos megkeresés érkezik hozzájuk különféle projektekkel (gépészet-, robot- és szoftvertervezés, stb.) kapcsolatban.

Ezt követően a sajtótájékoztató résztvevői egy egyszerűsített animációt tekinthettek meg különféle hosszúságú Modulo karosszériák automatizált gyártásáról. A már elkészített kompozit modulokat (front modul, ablakmodul, ajtómodul, hajtás modul) speciálisan erre a célra kialakított gyártókészülékekbe helyezik, amelyek a gyártandó karosszéria által meghatározott sorrendben, futószalagszerűen követik egymást. Ezzel a megoldással folyamatosságot tudnak elérni a gyártás során. A következő lépésben a ragasztóállomáson nagy pontossággal, robotok segítségével összeillesztik és összeragasztják a karosszériamodulokat. A ragasztási művelet a technológia sajátosságaiból adódóan meghatározott felületelőkészítést, páratartalmat stb. kíván.

A Modulo-gyártás animációja

Pillanatkép a Modulo gyártását szemléltető animációból

A módszer előnye, hogy rugalmasan variálható, milyen hosszúságú karosszéria készüljön, mindössze a modulok (és ezzel együtt a gyártókészülékek) számát és sorrendjét kell a kívánt kialakításnak megfelelően változtatni. Mivel nincsenek külön burkolóelemek (az oldalfal külső és utastér felőli része egyazon anyagból van), egy hagyományos buszhoz képest sokkal kevesebb a zörgő alkatrész, illetve alacsonyabb a jármű össztömege is. A precíz technológiának köszönhetően minden karosszériára 1 mm-es tűrést tudnak biztosítani.

Mészáros úr elmondta: a tervezés és a gyártás mellett az értékesítés területén is innovatív megoldásokban gondolkodnak. Ma már szinte minden országban elvárás a hazai munkahelyek teremtése egy-egy közbeszerzés során, ezért azok a cégek tudnak piacot szerezni, akik ebben a kérdésben is rugalmasan gondolkodnak. Az elnök-tulajdonos utalt a BKV-nál jelenleg készülő ARC-Ikarusokra, mondván: a PKD (partially knocked down, azaz részlegesen kiszerelt) rendszerű gyártásban az evopro is lát fantáziát, ezt a koncepciót kívánják továbbfejleszteni a jövőben. A karosszéria gyártását és a termelési know-how-t ugyan nem adják át, de vásárlóiknak összeszerelésre kész alkatrészcsomagot kínálnak, fényezett vagy fényezetlen karosszériával. Természetesen igény esetén a teljes jármű készre szerelését is vállalják, ebben az esetben a tervek szerint a MABI-BUS Kft. mátyásföldi telephelyén történik majd a végszerelés.

A midibuszok piaci szegmensében a nagy nyugati gyártók általában nem képviseltetik magukat, helyettük sok kisebb, jellemzően alacsonyabb termelési kapacitású cég igyekszik felosztani egymás között a piacot. Az evopro a nagy sorozatban való gyártás nyújtotta előnyöket (például a kedvező vételárat) kihasználva kíván sikereket elérni a vetélytársakkal szemben. Emellett a típus egyedi felépítése is a Modulo mellett szól. Az elnök-tulajdonos kiemelte: a 8 méteres Medio karosszériaváltozat összesen 68 utast szállíthat, közülük 22-nek ülőhely is jut. Ezzel szemben például a budapesti elektromos miditenderen győztes, hasonló külső méretekkel rendelkező Siemens Rampini midibusz csak 46 fő szállítására alkalmas és mindössze 9-nek kínál ülőhelyet. A 9,5 méter hosszú Optimo változat pedig már 88 utast képes a fedélzetére venni – ez akár a hagyományos, 11-12 méter hosszú szóló buszokkal szemben is megfontolandó alternatívává teheti a magyar fejlesztésű típust. Az elektromos verzió fogyasztása 50%-os terhelésnél 0,75 kWh. Az evopro midibuszai alacsonyabb tengelyterhelésüknek köszönhetően az utat is kevésbé vályúsítják, mint a hasonló méretű acélvázas buszok.

A Modulo buszok viszonylag könnyen elektrom üzeművé alakíthatóak A Modulo buszok közös tulajdonsága, hogy viszonylag könnyen átalakíthatók tisztán elektromos üzeművé - ha már nem eleve azok gyárilag

Végezetül az elnök-tulajdonos kitért a Modulo buszok magyar értékhányadára is. Elmondása szerint a buszokban minden olyan alkatrész magyar, ami jelen pillanatban hazai forrásból beszerezhető, ugyanakkor az innovatív hozzáállást és a fejlesztést elvárják magyar beszállítóiktól is. Az evopro hosszú távra tervez, magyar munkahelyeket teremtve, de amennyiben a hazai részegységek paraméterei a jövőben esetleg számottevően alulmúlnák a külföldiekét, a magyar alkatrészek aránya akár lefelé is változhat. Mint mondta, az evopro célja az, hogy Modulót ne csak azért vásárolják, mert magyar, hanem azért, mert piacképes, eladható, környezetbarát és innovatív konstrukció.